Wat doen we?: ECU Flash
Carmo is in staat om uw ECU te flashen met nieuwe software.
De fabrikant heeft standaard de motoren met bepaalde instellingen geprogrammeerd. Aan de hand van technische gegevens van de motor bepalen wij nieuwe instellingen. Wij willen op een veilige manier het maximale eruit halen wat erin zit. Na het tunen is een verbeterde drivability bij ons net zo belangrijk als het verhogen van vermogen en koppel.
*Fabrieksbegrenzing bij een MV Agusta F3 800 verwijderd.
Bij chiptuning (ECUflashen) past ons team diverse parameters in het motormanagementsysteem (ECU) aan. Door iets meer brandstof in te spuiten in combinatie met een optimaler ontstekingstijdstip levert je motor meer vermogen. Het is dan wel van belang dat het lucht/brandstofmengsel in een optimale verhouding blijft. Hier besteden wij dan ook veel aandacht aan.
Een optimale verhouding van het lucht/brandstofmengsel
Een optimaal brandstofmengsel komt de levensduur van uw motor ten goede en zorgt voor minder vervuiling. Een te rijk mengsel geeft een hoger verbruik en meer vervuiling. Een arm mengsel resulteert in een hogere motortemperatuur met het niet goed oppakken als gevolg.
Aanpassingen waar u aan kunt denken zijn:
* Verbeteren/optimaliseren brandstof mapping
* Verbeteren/optimaliseren ontsteking mapping
* Verwijderen versnellingsafhankelijke vermogensbegrenzer
* Verwijderen gasstand restricties
* Verhoogd stationair toerental
* Verhogen van de toerenbegrenzer naar ieder gewenste waarde *
* Verwijderen snelheidsbegrenzing
* Vermindering van overtollig afremmen op de motor / verbeterde deceleratie
* Verbeterde gascontrole en gasreactie
* Verwijdering injectiestop bij deceleratie
* Permanent verwijderen van de foutcodes **
* Injector phasing aanpassen / optimaliseren
* Velocity stack switching aanpassen (alleen 'variable stacks')
* Race fuel mapping ook mogelijk!
* Bij een standaard blok is meer dan 1000tpm niet raadzaam
** Bijvoorbeeld uitlaat servoklep (Exup), O2 sensoren (lambda), stuurdempers, AIS systeem
Ecuflash of Piggyback (Tuneboy, Powercommander, Rapid bike etc.)?
Één van de meest gestelde vragen die wij krijgen: “Is een ECUflash hetzelfde als een Piggyback?” Het antwoord daarop is in het kort néé!
ECU’s van moderne motoren worden steeds strakker geprogrammeerd. Een piggyback is een unit die toegevoegd wordt en is in staat om symptomen te omzeilen zoals een dip in de vermogenscurve door een te korte inspuiting bijvoorbeeld. Ook kan een Piggyback injectietijden aanpassen met meer vermogen als gevolg.
Met ECU Flashing pakken wij de daadwerkelijke programmering van de ECU aan. Restricties die vaak op basis van milieu en veiligheid (begrenzing koppel en topsnelheid) worden letterlijk bij de bron aangepakt. Bij een ECUflash blijft uw motor verder origineel, er wordt niets toegevoegd. Met een ECUflash is dan ook veel meer mogelijk dan met een Piggyback omdat we niet enkele gegevens ‘manipuleren’ maar settings van de ECU zelf aanpassen. Alleen de software van uw originele ECU wordt geoptimaliseerd, de originele software wordt voor de ECUflash opgeslagen op onze server. We kunnen dus altijd uw ECU weer flashen naar de originele software! Na het ‘terug flashen’ is uw motor weer exact hetzelfde als voor de flash.
*Fabrieksbegrenzing MT-09 Tracer verwijderd
Duidelijk is te zien dat na een flash de 5e en 6e versnelling als volwaardige versnellingen gebruikt kunnen worden. Dit is alleen met een ECUflash mogelijk. Een Piggyback is wel in staat om de curve “glad” te strijken maar de versnelling afhankelijke begrenzing zal blijven.
Een combinatie van een flash en een Piggyback is wel mogelijk. De ECUflash schakelt de begrenzingen uit en optimaliseert de instellingen, de Piggyback kan daarna optimaal worden afgesteld doormiddel van kleine aanpassingen, oftewel finetunen specifiek op uw motorfiets.
Wat mag ik verwachten van de flash:
Dit is heel erg afhankelijk van de motorfiets. Gemiddeld gezien zal er een vermogenswinst plaats vinden van 7 tot 12%. Meer vermogen is wenselijk maar een motorfiets die beter accelereert, beter op het gas reageert en geen onnodige begrenzingen meer heeft vinden wij minstens zo belangrijk.
Wij proberen altijd de beste resultaten te behalen zonder de motorfiets te veel te belasten, omdat de meeste motoren te arm lopen in bepaalde toerengebieden zal de motorfiets in dat gebied meer brandstof kunnen gaan verbruiken. Wel is het zo dat bij gelijk blijvend rijgedrag u over het algemeen zuiniger rijdt na een ECUflash.
Bent u ook nieuwsgierig geworden of wij uw motorfiets kunnen aanpassen zie HIER of stuur een mailtje naar [email protected]
Wat doen we? [lees meer]
Waarom Carmo?
- Tot 3 jaar garantie
- Vaste reparatie prijzen
- Oorzaak van defect
- Veel producten op voorraad
- Reparatie in 3 dagen